هاد ی خانیکی
استاد علوم ارتباطات
ارتباطات باید از طریق سرمایه اجتماعی، همبستگی، مشارکت و امید اجتماعی ایجاد شود که اگر این چهار مورد نباشد ، حکمرانی د چار اختلال میشود . د ولت د ر شرایط پیچید ه جامعه باید به د نبال تقویت «ارتباطات بحران»، «سلامت» و «محیطزیست» باشد ، مسائل بحرانزا میتواند ما را نگران کند ، اما د ر متن این تهد ید ، فرصتی از منظر ارتباطی وجود د ارد که به احیا و بازسازی وجهی از ارتباطات منجر میشود که د ر جامعه آسیب د ید ه است.
نسبت به مسائل کشور د ر جامعه نوعی کرختی به وجود آمد ه است. ارتباطات باید از طریق سرمایه اجتماعی، همبستگی، مشارکت و امید اجتماعی ایجاد شود و اگر این چهار مورد نباشد ، حکمرانی د چار اختلال میشود . اشکال د ر این است که گزارشهای رسمی د ر چرخه مناسبات رسمی باقی میماند و به زبان عامه ترجمه نمیشود و به همین ترتیب فهم مشترکی بین نهاد های کارگزار و ارتباطی شکل نمیگیرد . هنگامی که چسب و همبستگی، سرمایه اجتماعی و مشارکت اجتماعی و اعتماد ضعیف شود ، کار نهاد های ارتباطی د چار اختلال می شود . مراجع و نهاد ها، پیام بروز خطر را د ریافت نمیکنند و این سبب می شود بروز بحران د ر جامعه قابل د رک نباشد . باید ارتباطات بحران از طریق تربیت نیروهای متخصص د نبال شود ، سرمایه اجتماعی افزایش یابد و همزمان برای گسست نهاد های رسمی و غیررسمی فکری شود .